Anem per feina...

Amb aquest objectiu, fem una crida a totes les persones interessades que puguin aportar el seu treball voluntari o el seu suport. És important que entre tots i totes fem pinya, que ens coneguem i fem conèixer a més persones els nostres objectius. La nostra intenció és proposar actuacions en diferents indrets del Massís de Bonastre amb tasques de neteja, reconstrucció i manteniment del paisatge.

ADC Massís de Bonastre, Pl. Major, 1 43884 Bonastre, Tarragona

ADCbonastre@gmail.com

VULL FER-ME SOCI/A (accés al formulari clicant sobre aquest enllaç)

22 de març 2024

17/03/2024 Cova Vallmajor i Font del Toni Albinyana

Aquesta activitat ha estat dedicada al desbrossament de la Font del Toni i l’accés del corriol des d’aquest punt fins el pòrtic de la Cova de Vallmajor, al terme d’Albinyana. La font, situada al Fondo de la Cova de Vallmajor havia quedat totalmente oculta per la vegetació. Un grup de voluntaris d’Albinyana ha volgut recuperar aquest accés tradicional a la cova que salva un fort desnivell de 115m i que havia quedat abandonat des de fa dècades.

Aquesta cova ha estat recentment adquirida per l’Ajuntament d’Albinyana per tal de protegir el seu patrimoni arqueològic que data de l’Edat del Bronze. En els propers anys, des de la ADC Bonastre, voldríem que es materialitzés el projecte de centre d’interpretació d’aquesta cova.

A part del total desbrossament del corriol s’ha reconstruït la font del Toni amb elements de pedra seca i se li ha tornat a la seva fesomia original. S’ha netejat completament l’entorn immediat a la font i tot el canyissar d’accés fins a la font des del camí que connecta Albinyana amb Bonastre.

Destaquem la feina conjunta entre els membres de la ADC Bonastre i els voluntaris d’Albinyana en una acció que posa en valor el patrimoni arqueològic i cultural en un indret emblemàtic del Massís de Bonastre. Esperem que aquesta acció sigui l’inici de la col·laboració estreta entre la ADC Bonastre i altres municipis els termes municipals dels quals constitueixen el massís.

Els participants han estat: Salvador, Jordi, Josep Sicart, Daniel, Anton, Ismael, Pau, Josep Rivas, Quim, Xavi, Montse i Josep.

13 de març 2024

10/03/2024 Sortida Botànica pel entorn de Bonastre

Passat diumenge, 10 de març,  la Passejada Botànica en clau femenina va aconseguir reunir a37 assistents, un grup molt divers en edat i procedència que va poder aprofundir en el seuconeixement de les flors i les plantes que ens envolten.

L’Anna Masó i la Georgina Cuch, les nostres expertes guies, ens van transmetre el seuentusiasme per saber detectar els matisos que ens permeten diferenciar-les, els seus usosalimentaris o medicinals o la seva potencial toxicitat aconseguint així captar l’atenció de totes i tots i satisfer les constants preguntes plantejades durant la caminada d’observació.

A tots els assistents se’ls va lliurar un dossier elaborat pel nostre dissenyador de referència, l’Ismael Bergillos, on quedaven recollides les diferents espècies observades i que ens va facilitar poder fer un millor seguiment de les seves explicacions.

Després d’unes dues hores de plaent passejada l’acte va finalitzar amb un petit refrigeri, que va permetre als assistents intercanviar impressions sobre l’experiència viscuda.

Una jornada reivindicativa que intenta posar el seu gra de sorra a la reivindicació del paper de la dona en la nostra societat, un paper mai prou reconegut ni valorat, que l’ADC ferma defensora d’un món més just i igualitari i de l’empoderament de la dona en tots els àmbits de la societat ha volgut posar en valor.

26 de febrer 2024

18/02/2024 Reparació de la barraca de Marialpere (els Plans) Bonastre

Descripció de l’activitat:

En aquesta ocasió hem atès la petició dels propietaris de la barraca que, ja fa uns mesos, es van posar en contacte amb membres de l`ADC

La barraca està integrada en un marge que, en un tram pròxim a l’entrada, s’havia esllavissat.

El lloc era molt accessible i es podia arribar en cotxe fins a la mateixa barraca, cosa que va permetre que abans de les 9 del matí ja es fes una neteja del runam i es disposés una base sòlida on aixecar el tram malmès.

Cap a les 10:30 s’havia refet el marge fins a una alçada de 1,5 m. hora en que decidirem fer una aturada per esmorzar. Vam poder gaudir de l’esmorzar a la brasa que en Joan i en Josep M. Pié, germans i propietaris de la barraca, molt amablement ens van preparar per l’ocasió.

Cap a les 11 ens hi vam tornar a posar, apujant el tros que faltava i després omplint amb reble (o rebló) la part interior i la part més alta del marge. Al migdia van culminar les tasques de reparació i vam retornar a Bonastre.

Amb aquesta acció, hem reconstruït el marge i alhora resguardat l’estat de la barraca, aconseguint un aspecte endreçat que millora el paisatge entre els camps d’oliveres.

Hi han participat: Anton, Josep Marlès, Salvador, Benjamí, Maribel, Albert, Josep Olivella, Ismael, Jesús, Pau (Passafora), Josep M. Pié, Joan Pié, Mónica Llop.

Les fotografies les ha realitzat Mónica Llop.

30 de gener 2024

21/01/2024 Neteja del camí de la Plana Manyera (Bonastre)

Hem continuat i acabat les tasques de neteja de l'antic camí entre marges que parteix del camí de Bonastre a Masarbonès en direcció cap a l'est un cop s'arriba als plans, més amunt del mas enrunat de ca l'Antic.

El camí, d'una amplada de carro, ara és transitable a peu, en bicicleta o a cavall. Té una longitud aproximada de 200 m, un desnivell de 20 m, i enllaça amb la pista forestal que s'enfila cap a la serra en direcció al Xalet de l'Alemany i Clot de Bou.

S'hi han instal·lat pals a l'entrada i a la sortida, netejat la vegetació que encara dificultava el pas, despedregat el camí i reforçat algun dels marges a banda i banda.

El camí permet observar una gran extensió de camps d'artigatge (petits camps guanyats a la muntanya o en sòls pedregosos que permeten mantenir conreus de secà) en un paisatge on els marges s'aixequen estretament per tot arreu i on es pot contemplar una gran i magnífica barraca ben conservada on l'ADC ja hi va fer mesos enrere una bona desbrossada.

L'activitat al lloc s'inicià cap a les 9 del matí i es va allargar fins al migdia

03 de gener 2024

17/12/2023 ADC Neteja del Camí d’accés a la Barraca de la Plana Manyera

L’activitat de la ADC d’aquest mes ha consistit en l’arranjament d’una part important del camí d’accés a la Barraca de la Plana Manyera.

Es una zona que es va cremar aquest estiu i la tasca ha sigut tallar arbres cremats i matolls que impedien transitar pel camí.

La barraca de la Plana Manyera (punt GPS 41.237593, 1.440128) es una de les barraques més monumentals dels Plans, val la pena fer-li una visita, amb tot el respecte necessari.

Avui hem començat cap a les 9 del matí, acompanyats amb una bona fresca.

Hem aconseguit netejar uns 200 metres de camí, i a les 12 hem donat per acabada l’acció.

Participants: Benjamí, Maribel, Imma, Jordi, Salvador, Antón, Pau i Daniel.

26/11/2023 ADC Reconstrucció d’un marge a Albinyana. Setmana de la pedra seca.

22/10/2023 ADC Desbrossada a la Font del Pastorell (Bonastre)

La ADC ha tornat a la font per fer-hi una desbrossada periòdica com d’altres que s’han fet per tal de mantenir l’indret transitable i net de bardisses.

S’ha netejat el voltant de la font, que encara continua sense rajar i els camins que hi porten a una i l’altra banda del torrent. S’han apilat les restes perquè siguin retirades més endavant.

També es va refer un tros de marge, dels trossos que hi ha malmesos, al camí de Bonastre a Masllorenç en el tram d’accés a la font.

Properament es pretén que s’instal·lin un parell de bancs per part de l’ajuntament de Bonastre. I esperem que sigui ben aviat per poder aprofitar més aquest bonic espai al pas de la Ruta Poètica de Bonastre i poder gaudir-ne a l’estiu sota l’ombra dels grans freixes.

A mig matí vam tenir la visita d’en Conrad, propietari del tros i sempre molt disposat, que ens va indicar els millors llocs on es podien situar els bancs perquè no hi hagi problemes a l’hora de passar amb el tractor o de llaurar el camp immediat que hi ha al damunt de la font. S’han deixat marcats els llocs indicats.

Hi han intervingut: Sílvia, Ismael, Anton, Salvador, Daniel, Jordi M., Salvador, Melissa, Eduard i Nacho.